loading...

سلامت و سبك زندگي

سلامت و سبك زندگي

بازدید : 452
سه شنبه 16 ارديبهشت 1399 زمان : 11:18

براي اين‌كه بدانيم كدام تركيبات غذايي مفيد و كدام يك از آن‌ها واقعا مضر هستند،‌ بيش از هر چيزي بايد به صداي بدن‌مان گوش كنيم، نه مجموعه‌اي از قواعد همگاني. اين گوش سپردن و توجه كردن به بدن، و جدي گرفن علائمي كه از خودش نشان مي‌دهد، هيچ هزينه مالي‌اي براي ما ندارد، اما تجربه‌هاي مهمي را براي ما مي‌سازد. در ادامه با بعضي از مهم‌ترين تركيبات غذايي مشكل‌ساز آشنا مي‌شويم كه معمولا افراد زيادي را آزار مي‌دهند و نبايد همزمان با هم مصرف شوند.

ميوه همراه با وعده غذايي يا پس از آن

نمونه‌ها:

توت‌فرنگي در سالاد

سالاد سالسا يا ميوه انبه همراه با ماهي

پاي سيب يا انواع توت‌هاي تازه به‌عنوان دسر

دليل ايجاد اختلال: ميوه‌ سريعا از معده عبور مي‌كند و براي هضم شدن به روده‌ها مي‌رسد. بنابراين، ‌وقتي كه ميوه را با آن دسته از مواد غذايي تركيب مي‌كنيم كه زمان بيشتري براي هضم لازم دارند (مانند گوشت، غلات سبوس‌دار و حتي ميوه‌هاي كم‌آب مثل موز و آووكادو)، تركيبات غذايي به‌مدت بيشتري در معده باقي مي‌مانند و فرآيند تخمير را شروع مي‌كنند. محققان مي‌گويند كه عملكرد ميوه‌ها در قالب تركيب قندي، چنين اتفاقي را به‌وجود مي‌آورد.

هضم قندها واقعا به‌سادگي پيش نمي‌رود، چون اين تركيبات غذايي سنگين هستند و به حرارت زيادي براي پردازش نياز دارند. به همين دليل است كه بايد ميوه را به‌تنهايي مصرف كرد. علاوه بر اين،‌ ميوه‌ها (خصوصا ميوه‌هاي تازه و فصلي) در گروه مواد غذايي كامل و سرشار از انرژي قرار مي‌گيرند. پس تركيب كردن آن‌ها با پروتئين‌ها و كربوهيدرات‌ها، انرژي خالص و ناب آن‌ها را از بين مي‌برد.

جايگزين: ميوه را ۳۰ تا ۶۰ دقيقه قبل از شروع وعده غذايي مصرف كنيد. وقتي كه ميوه به‌تنهايي و با معده خالي پيش از وعده غذايي خورده مي‌شود، دستگاه گوارشي را براي مواجهه با وعده غذايي آماده مي‌كند. آب موجود در ميوه‌ها، دستگاه گوارش را شست‌وشو مي‌دهند و آن را مرطوب مي‌سازند، فيبرهاي ميوه هم دستگاه گوارش را تميز مي‌كنند و آنزيم‌ها نيز، فرآيند شيميايي هضم را به حالت فعال درمي‌آورند. به همين دلايل است كه مصرف ميوه پيش از وعده غذايي، ظرفيت بدن براي جذب بهتر و مطلوب‌تر مواد مغذي را افزايش مي‌دهد.

پس از پايان وعده غذايي هم حداقل بايد ۳ ساعت تا خوردن ميوه صبر كنيد. البته باز هم بهتر است كه بعضي از ميوه‌ها مانند انواع ملون‌ها را به‌تنهايي مصرف كنيد، چون اين ميوه‌ها حاوي قندها و آنزيم‌هاي زيادي هستند. بنابراين، خوردن ميوه‌ه به‌تنهايي، اولين گام بزرگ در راه پيشگيري از مشكلات مختلف گوارشي است.

مايعات همراه با وعده‌هاي غذايي

نمونه‌ها:

آب درحين وعده غذايي

آب‌ميوه همراه با وعده غذايي

چاي بلافاصله پس از وعده غذايي

دليل ايجاد اختلال: آب در عرض ۱۰ دقيقه از معده عبور مي‌كند. آب‌ميوه نيز به ۱۵ تا ۳۰ دقيقه براي اين عبور نياز دارد. علاوه بر اين، وجود هر مايعي در معده، آنزيم‌هاي ضروري براي هضم پروتئين‌ها، كربوهيدرات‌ها و چربي‌ها را رقيق مي‌كند و كيفيت آن‌ها را كاهش مي‌دهد. همين روند است كه مصرف مايعات همراه با وعده‌هاي غذايي را معمولا به مشكلات گوارشي ختم مي‌كند.

جايگزين: اگر مي‌خواهيد آب بنوشيد، اين كار را حداقل ۱۰ دقيقه مانده به وعده غذايي انجام بدهيد. پس از پايان وعده غذايي نيز حدود يك ساعت تا نوشيدن مايعات صبر كنيد. اگر هم غذاي سنگيني خورده‌ايد، بايد اين فاصله را به بيشتر از يك ساعت افزايش بدهيد.

همراه غذا، ميوه و مايعات نخوريد!

برچسب ها سلامت ,
بازدید : 277
سه شنبه 16 ارديبهشت 1399 زمان : 11:18

در اينترنت يا همان فضاي مجازي خودمان، اخبار نه چندان درستي درباره انواع روش‌هاي كاهش وزن وجود دارد. خيلي از اين روش‌ها سئوال برانگيز هستند و احتمالا بيشترشان پايه و اساس درست و منبع علمي موثقي ندارند.

خوشبختانه، روش‌هاي طبيعي بسياري در زمينه كاهش وزن و تناسب اندام وجود دارد، كه انجام آن‌ها موثر و كارساز بوده است.

در ادامه با برخي از اين روش‌هاي ساده و طبيعي آشنا خواهيم شد:

مصرف پروتئين را در رژيم غذايي خود قرار دهيد

زماني كه صحبت از كاهش وزن به ميان مي‌آيد، پروتئين حرف اول را در مواد خوراكي مغذي مي‌زند. با خوردن پروتئين، بدن براي هضم و سوخت وساز، كالري مي‌سوزاند. بنابراين، يك رژيم غذايي با پروتئين زياد مي‌تواند سوخت و ساز (متابوليزم) بدن را به ۸۰ تا ۱۰۰ كالري در روز افزايش دهد. داشتن يك رژيم غذايي مملو از پروتئين باعث مي‌شود، شما احساس سيري كنيد و اشتها كمتري داشته باشيد. حتي خوردن يك صبحانه ساده و اما پر از پروتئين مثل تخم‌مرغ مي‌تواند تاثير به سزايي در سلامت شما و يا كاهش وزن داشته باشد.

از خوردن غذاهاي فرآوري شده دوري كنيد

معمولاً غذاهاي فرآوري شده حاوي مقدار زيادي شكر افزوده، انواع چربي‌ها و كالري مضاعف هستند. علاوه بر اين‌ها، غذاهاي فرآوري شده طوري تهيه شده‌اند كه شما بيشتر از آن‌ها بخوريد. در حقيقت مصرف اين دسته از غذاها باعث اعتياد به خوردن بيشتر مي‌شوند.

از اسنك‌هاي سالم و غذاهاي خانگي استفاده كنيد

تحقيقات نشان مي‌دهد، غذاهايي كه در خانه آماده مي‌شوند، سالم‌تر هستند و در حقيقت تاثير به‌سزايي در تغيير عادات غذايي شما و در نتيجه كاهش وزن خواهند داشت. استفاده هميشگي از غذاهاي سالم خانگي، شانس شما را در خوردن غذاهاي ناسالم چه براي خودتان و يا خانواده‌تان كمتر خواهد كرد. در هر خانه‌اي مي‌توان غذاها و يا اسنك‌هاي سالم، طبيعي و ساده‌اي براي مصرف درست كرد. ماست، انواع ميوه‌ها، دانه‌ها، هويج و تخم‌مرغ آب‌پز از جمله اين غذاها هستند.

مصرف شكر خود را محدود كنيد

خوردن انواع غذاها با شكر زياد دليل اصلي بسياري از بيمار‌ي‌ها در همه دنيا است. بيماري‌هايي مثل: مشكلات قلبي، ديابت نوع۲ و سرطان . به‌طور ميانگين مصرف شكر در آمريكا چيزي نزديك به ۱۵ قاشق چايخوري در روز است و در اصل اين ميزان، شكر نهفته در بسياري از غذاهاي‌ فرآوري شده است و در نتيجه شما بدون آگاهي اين اندازه شكر مصرف مي‌كنيد. از آنجايي كه شكر با اسم‌هاي مختلف در بسياري از تركيبات نام برده مي‌شود، تشخيص آن مشكل خواهد بود. خلاصه اينكه، كاهش مصرف شكر روش صحيحي در يك رژيم غذايي سالم است.

زياد آب بنوشيد

اين يك حقيقت است كه نوشيدن آب به كاهش وزن كمك خواهد كرد. نوشيدن ۰.۵ ليتر آب در يك ساعت، مي‌تواند سوزاندن كالري را ۲۴ تا ۳۰ درصد افزايش دهد. نوشيدن آب، قبل از غذا باعث مي‌شود كالري كمتري مصرف كنيد، مخصوصا در افراد ميانسال و يا مسن. اثربخشي بيشتر آب، زماني است كه با نوشيدني‌هاي پركالري و شيرين جايگزين شود.

بيشتر سبزيجات و ميوه بخوريد ميوه‌ها و سبزيجات بي‌اندازه سالم هستند و با اينكه حاوي مقدار زيادي آب، مواد مغذي لازم و فيبر هستند، بسيار كم كالري هستند و اين خاصيت باعث مي‌شود استفاده از اين منابع مغذي در رژيم غذايي ما كارآمد باشد و هم‌زمان كالري كمتري در جهت كاهش وزن مصرف كنيم.

بشقاب غذاي خود را كوچك كنيد

نتيجه برخي از تحقيقات نشان مي‌دهد، استفاده از يك بشقاب كوچك به عنوان ظرف غذا باعث مي‌شود كمتر غذا بخوريد. بشقاب كوچك، ديد شما را نسبت به اندازه ميزان غذايتان تغيير مي‌دهد. احساس مي‌كنيد بشقاب غذايتان همان است و تنها اندازه‌اش تغيير كرده است. استفاده از بشقاب كوچك سبب مي‌شود ميزان غذايي كه مي‌خوريد كم‌تر شود و در عين حال احساس كنيد غذايي كه مي‌خوريد به همان ميزان سابق است.

طبيعي‌ترين روش‌هاي كاهش وزن كدامند

برچسب ها سلامت ,

تعداد صفحات : 14

درباره ما
آمار سایت
  • کل مطالب : 149
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 0
  • بازدید امروز : 35
  • بازدید کننده امروز : 1
  • باردید دیروز : 38
  • بازدید کننده دیروز : 0
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 145
  • بازدید ماه : 247
  • بازدید سال : 419
  • بازدید کلی : 66406
  • <
    پیوندهای روزانه
    آرشیو
    اطلاعات کاربری
    نام کاربری :
    رمز عبور :
  • فراموشی رمز عبور؟
  • خبر نامه


    معرفی وبلاگ به یک دوست


    ایمیل شما :

    ایمیل دوست شما :



    لینک های ویژه